Enkelhet är viktigt. Men timing är också en nyckel för att det ska fungera. Vissa frågor passar bäst i början av en vecka. Andra i slutet. Därför har vi satt ihop en överskådlig kalender som visar den bästa timingen för olika frågetyper. Självklart väljer ni vad som passar er organisation bäst. Men en allmän rekommendation är att börja med “Pulsade mätningar”, t.ex. varannan fredag. Det är en bra start. För att få djup i era pulsade mätningar kan ni addera en fördjupningsmätning då och då (vid behov). Det räcker långt.
Om ni har något som ni kallar “månadens fråga” så kan den innehålla antingen en fördjupning (om det behövs) eller en actionfråga (som ska förstärka ett önskat beteende).
Den proaktiva frågan “Vad skulle motivera dig extra den här veckan?” är bäst på måndagar och kan fungera som ett verktyg för att jobba med grupper som har extra kämpigt med motivationen. Det är alltså inget ni behöver köra på hela företaget.
Om ni har ett traditionellt synsätt på enkäter kommer det låta helt orimligt att mäta varje eller varannan vecka. “Medarbetarna vill ju ha återkoppling och se resultat efter en enkät!”. Men du kan vara lugn, det finns ett annat perspektiv. Kvalitetssäkring. Medarbetarna kommer inte kräva några insatser varje vecka. De förstår värdet av att följa upp måendet och engagemanget över tid. Om era rutiner begränsar er till att jobba med datan en gång i månaden eller kanske en gång per kvartal, var ändå glada för att ni kan se en trendlinje över den senaste perioden. Då kan ni härleda vissa betyg till specifika händelser och få bättre förståelse.
Vilka frågor borde undvikas?
Det är onödigt att ställa för detaljerade frågor hela tiden. Övergripande mätningar bör ske löpande. Fördjupande mätningar bör ske vid behov. Många bakgrundsfrågor eller kontrollfrågor kan undvikas helt. Om enkäten handlar om jämställdhet är kön och ålder bra frågor. Men behövs de i de pulsade mätningarna?
Om du vill börja använda någon av frågetyperna i denna artikel, kontakta GreatRate på info@greatrate.se eller 010-151 09 09